BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, August 14, 2009

.:Permainan Bola Jaring:.



Bola jaring adalah sukan berpasukan tanpa-sentuhan yang berasal daripada Amerika Syarikat menyerupai, dan berasal daripada, bola keranjang. Dicipta pada 1895 oleh Clara Gregory Baer, seorang peneraju dalam sukan wanita, bola jaring kini adalah dimainkan dengan cemerlang sebagai sebuah pasukan sukan wanita di Australia dan New Zealand dan adalah popular di Indies Barat, Sri Lanka, dan United Kingdom. Lebih 20 juta penduduk bermain bola jaring dalam lebih daripada 70 buah negara.

Perkembangan Bola Jaring di Malaysia
Persatuan Bola Jaring Malaysia PBM telah ditubuhkan pada 21 Mac 1978 di bawah naungan Almarhum Ke bawah DYMM Tengku Ampuan Pahang. Sehingga tahun 1990, PBJM telah mempunyai 16 Ahli Gabungan yang terdiri daripada 13 Ahli Gabungan dari negeri-negeri dan 3 Ahli Gabungan bukan negeri iaitu Polis Diraja Malaysia dan Tenaga Nasional Berhad.
Kini PBJM mempunyai 17 Ahli Gabungan iaitu terdiri daripada 14 buah negeri di seluruh Malaysia dan 2 Ahli Gabungan bukan negeri. Mulai 18 Jun 2003, keahlian PBJM semakin meningkat dengan terlaksananya perlembagaan terkini yang membenarkan persatuan-persatuan peringkat kebangsaan yang berdaftar menjadi Ahli Bersekutu PBJM. Dengan penambahan ahli ini, ia memberi peluang kepada PBJM meningkatkan lagi usahanya untuk memperkasakan sukan bola jaring di Malaysia serta meningkatkan lagi prestasi permainan ini ke peringkat antarabangsa.


Setiap pasukan terdiri daripada 7 orang pemain utama dan 3 pemain simpanan. Setiap seorang pemain mempunyai fungsi atau tugas yang tersendiri. Senarai dan kedudukan pemain adalah seperti berikut:
(a) Penjaga gol (GK)
(b) Pertahanan gol / pertahanan dalam (GD)
(c) Pertahanan sayap / pertahanan luar (WD)
(d) Pemain tengah (C)
(e) Penyerang sayap (WA)
(f) Penyerang gol (GA)
(g) Penjaring gol (GS)


Bola jaring dimainkan dalam tempoh empat sukuan waktu (quarter). Setiap suku waktu ialah 15 minit dan akan diselang dengan waktu rehat selama 3 minit

hahahahhaha....nak pomot gak gmba haku nie,wlupn bkn men netball tp lbey kurang kan. kepade kwn2 1 gerko aku,amek la gmba gelanggang tu,aku da edit da,klw ta nak tak pe..


1 comment:

qaisara said...

saya ni x suka main bola jaring sbb peraturan permainan yang terlalu ketat.. macamana la nak kawal kaki tu daripada gerak... hehehe