Takrif Gangguan Emosi
Emosi
merupakan salah satu unsur yang memainkan peranan penting di dalam kehidupan
manusia sejagat. Emosi juga merupakan salah satu tunjang yang penting dalam
perjalanan setiap insan di muka bumi ini. Jika emosi diganggu, akan timbul
beberapa masalah yang mampu memberikan kesan - kesan yang negatif kepada diri
sendiri seperti tidak bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara dan sering
kelihatan gelisah bagi melaksanakan sesuatu tugasan. Jika berlarutan, gangguan
emosi ini akan menjadi penyakit yang lebih serius dan boleh menyebabkan
gangguan mental. Perkataan emosi sebenarnya berasal daripada bahasa Perancis, “emotion”,
dan “émouvoir” yang bermaksud ‘kegembiraan’. Menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat, emosi bermaksud perasaan jiwa yang kuat, seperti sedih, gembira, takut
dan lain-lain. Bruno (1984), mendefinisikan emosi sebagai suatu keadaan yang
mampu mengganggu kitaran bendalir di dalam badan. Oleh itu, Beliau melihat emosi
daripada prespektif ini kerana apabila seseorang itu mengalami emosi, hampir
keseluruhan keadaan homeostasisnya terganggu dengan pelbagai perubahan
fisiologi yang berlaku dalam tubuhnya. Kadang- kala kesihatan individu yang
mengalami gangguan emosi juga semakin terjejas. Gangguan emosi pula
boleh ditakrifkan sebagai satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih
perwatakan oleh murid-murid. Didalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, gangguan
emosi dieertikan sebagai kesan konflik yang tidak dapat diselesaikan, yang
dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu. Sebagai seorang guru,
tahap kesediaan murid untuk belajar haruslah dipantau agar emosi murid tersebut
sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan bersedia untuk belajar. Pendidikan
pada masa kini bukan sahaja mementingkan pencapaian di dalam ujian dan
peperiksaan, malah setiap aspek perlu diberi perhatian. Ini selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menyeru para pendidik untuk
memperkembangkan potensi individu iaitu murid-murid secara menyeluruh dan
bersepadu bagi mewujudkan insan yang seimbang dari segi intelek, jasmani, emosi,
rohani dan sosial
Jenis
–Jenis Gangguan Emosi
Gangguan emosi ini dapat dikategorikan dalam
tiga jenis iaitu gangguan emosi ringan, gangguan emosi sederhana dan gangguan
emosi berat. Gangguan ini berlaku sama ada secara ringan di mana gangguan
tersebut boleh ditangani atau gangguan yang terlalu kuat misalnya terlalu sedih
sehingga mencederakan diri sendiri. Murid yang mengalami gangguan emosi, mampu
memberikan kesan negatif kepada pencapaian akademiknya. Hal ini mampu
menjejaskan hubungan murid dengan orang lain dan keupayaannya belajar.
>> Gangguan
Emosi Ringan
Kebiasaannya gangguan seperti ini
tidak terlalu kelihatan ciri-cirinya dari luar. Gangguan emosi yang ringan selalunya
boleh diatasi sendiri oleh murid tersebut. Tetapi, jika diamati secara
mendalam, gangguan emosi yang dialami oleh murid ini kian terserlah kerana
kadang kala masalah yang dihadapi masih kurang sesuai dengan tahap tumbesaran
mereka. Walau bagaimanapun, mereka masih mampu untuk mengatasinya dengan baik
seterusnya tidak menjejaskan emosi mereka secara mendalam. Sebagai contoh,
naluri seorang kanak-kanak untuk berkawan dan bermain bersama adalah tinggi,
tetapi kadang kala apabila tercetusnya konflik di mana mereka perlu berkongsi alat
permainan atau perkakasan belajar, emosi mereka serba sedikit terganggu dan
mereka mampu mengatasinya dengan baik.
>> Gangguan
Emosi Sederhana
Gangguan emosi jenis ini jika diamati,
lebih jelas kelihatan berbanding dengan gangguan emosi ringan. Gangguan ini
dapat dilihat dari segi fizikal seperti gerak badan, mimik muka dan perlakuan
murid-murid tersebut seperti marah, takut, sedih dan sebagainya yang berada
pada tahap biasa sahaja dan merupakan sesuatu yang normal bagi kanak-kanak
lain.Penentangan yang ditunjukkan pada kali ini dalah lebih kuat berbanding
dengan gangguan emosi jenis ringan sehingga menyebabkan mereka melahirkannya
dengan menggunakan pelbagai cara seperti menangis. Sebagai contoh, guru
mengarahkan murid untuk menyertai kumpulan yang telah ditetapkan, tetapi murid
tersebut enggan menyertai kumpulan tersebut lalu menangis bagi menyatakan
kekecewaannya terhadap tindakan yang dilakukan oleh gurunya.
>> Gangguan
Emosi Berat
Bagi gangguan emosi jenis berat pula, dari segi
fizikalnya, memang dapat dilihat dengan begitu jelas sekali bahawa murid
tersebut sedang mengalami gangguan emosi kerana tingkah laku murid kelihatan
agak pelik berbanding tingkah laku sehariannya. Gngguan emosi jenis ini agak
bahaya kerana mampu mengundang bahaya apabila murid tersebut akan melakukan
percubaan untuk mencederakan rakan-rakannya atau dirinya sendiri. Apabila murid
tersebut tidak dapat mengawal emosinya, kadang-kala tindakannya akan
berlebih-lebihan seperti menjerit-jerit dan mengehntak-hentakkan kaki atau anggota
bandannya sehingga mendatangkan kecederaan. Sebagai contoh, apabila murid
tersebut terlalu marah kepada rakannya, mereka akan cenderung untuk bergaduh
dan mencederakan satu sama lain bagi memuaskan hati mereka. Jika perlakuaan
seperti ini tidak dibendung dari awal, murid tersebut tidak akan mampu untuk
mengawal emosinya apabila dewasa kelak seterusnya mengganggu proses pembelajarannya.
No comments:
Post a Comment