BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 20, 2014

Resepi Tart Buah

Assalamualaikum...

Haaa,tengah mencari resepi tart buah ke adik2 dan akak2 sekalian..?? 
oppsss,cik abang pun ade yang tengah mencari rupanya....
ok, tanpa membuang masa,pza akan kongsikan resepi tart buah yang mudah lagi senang untuk disediakan...

Bahan Pastri 

150 gram tepung halus atau tepung gandum 
25 gram gula aising, diayak
70 gram mentega sejuk, didadu kecil
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 camca teh esen vanilla

* kalau anda menggunakan gula pasir biasa,harap di hancurkan terlebih dahulu ye,kalau tak nanti butiran gula tu akan jelas terasa,nanti ingat tergigit pasir pulak..hihihi...

Penyediaan Pastri


>> Mula-mula ye para pembaca sekalian,gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi tekstur seakan2 serbuk roti, guna hujung jari pun bolehhh. 

>> Kemudian, tuang esen vanilla,jangan banyak-banyak yekkk dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap. 

>> Sediakan acuan tart, ambil doh tadi sebesar duit 20 sen dan tekan dalam acuan tart dan bentukkan mengikut acuan tadi dan kemaskan. Buat hingga siap, cucuk sikit degan garfu pada dasar doh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. 

>> Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian.


* kredit untuk gambar dari en.google. maklumlah, tengah buat ni mana sempat sangat nak snap2 gambar kan..

Bahan Kastard

1 cawan susu segar
1 1/2 camca besar tepung kastard
1 1/2 camca besar gula halus
1 camca teh esen vanilla
1 camca besar mentega

Penyediaan Kastard 

>> Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla, dalam periuk. Kacau dengan whisk hingga semua sebati. Ketika ini jangan kacau dulu atas api ye,nanti kastard tu berketul-ketul.

>> Bila dah kacau hingga sebati, baru masak atas api kecil hingga kastard pekat, kacau selalu dan sentiasa kacau ye dengan lemah lembut gituuuu,kalau tak berketul nanti. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega. Kacau rata dan ketepikan sebentar, biar sejuk sedikit.

Bahan Hiasan

Buah strawberi yang dipotong
Buah kiwi yang dipotong
Buah anggur
whipping cream

Hiasan

>>  Ambil satu kulit tart, sudukan kastard 1/2 penuh.

>> Paipkan sedikit whipping cream

 >>Susun buah strawberi, kiwi dan anggur tadi. 

* Buah-buahan adalah mengikut citarasa anda.


Pza jugak pernah cuba buat yang bersaiz besar, guna acuan pie..macam ni...kalau nak makan,kena potong guna pisau la,yang ni ada whipping cream....sedaaaaapppp!!! >,<


Sekian sahaja perkongsian resepi untuk hari ini, selamat mencuba!!!

No comments: